Według słownika PWN konwersja oznacza przekształcenie postaci czegoś. Jest to termin bardzo szeroki, który wykorzystuje się w dziedzinach takich jak matematyka, psychologia, chemia czy właśnie marketing. W każdej z tych branż używa się go jednak do określenia czegoś innego, dlatego warto zagłębić się w jego szczegółowe przedstawienie w jednej z tych właśnie konkretnych dziedzin.
Czym jest konwersja w marketingu?
Konwersja to najważniejszy wskaźnik w marketingu. Odnosi się ona do określonych i łatwo mierzalnych działań podejmowanych przez odbiorcę, zwykle w odpowiedzi na dedykowaną treść i trafne CTA (Call to Action). W oparciu o suche dane, konwersja może więc pomóc w szybkiej weryfikacji i przetestowaniu skuteczności wszelkich działań marketingowo-sprzedażowych.
Jednym z ważniejszych elementów strategii marketingowej jest ustalenie celów konwersji. Dzięki temu będziemy mogli jasno określić plan działania i sprecyzować priorytety, do których będzie dążyło nasze przedsiębiorstwo. W zależności charakteru działalności danej firmy, cele będą się różnić. Jednak do najczęściej spotykanych należą:
- dokonanie zakupu,
- zapisanie się do newslettera,
- jak najdłuższe pozostanie na stronie,
- utworzenie konta klienta,
- wypełnienie formularza,
- kliknięcie konkretnego przycisku na stronie,
- wypełnienie formularza,
- pozostawienie danych kontaktowych,
- obejrzenie filmu udostępnionego na stronie,
- pobranie jakiegoś pliku ze strony.
Ustalenie konkretnych celów pozwala zatem na kontrolowanie skuteczności prowadzonych działań marketingowych.
Jak mierzyć konwersję?
Najprostszy wzór do mierzenia konwersji wygląda tak:
Współczynnik konwersji = (ilość konwersji / liczba odwiedzin) x 100%
Przykładowo, w praktyce oznacza to, że jeśli w utworzoną reklamę kliknęło 1000 osób, a 100 spośród nich zakupiło proponowany produkt, to współczynnik konwersji wyniósł 10%.
Istnieją również narzędzia, umożliwiające dokonanie pomiaru konwersji. Jednakże do najbardziej znanych i najczęściej używanych z nich należą:
- Google Analytics,
- Google Ads,
- Piksel Facebooka.
Z czego Google Analytics jest podstawą analizy różnorodnych danych. Chcąc jednak z niego korzystać, trzeba założyć konto i wdrożyć odpowiedni kod na stronę internetową.
Jak zwiększyć współczynnik konwersji?
Wszelkie działania, mające na celu poprawienie ogólnego współczynnika konwersji, nazywane są optymalizacją konwersji. Zalicza się więc do nich:
- dostosowanie wyglądu i funkcjonalności strony do odbiorcy,
- dopracowanie bezpiecznego, szybkiego i dogodnego procesu zakupowego,
- budowanie zaufania wśród odbiorców,
- utworzenie sprawnej komunikacji z klientem,
- optymalizację zdjęć i wstawienie szczegółowych opisów,
- przygotowanie trafnego CTA,
- zadbanie o wysokie pozycjonowanie.
Trzeba jednak pamiętać, że nie ma jednej prawidłowej drogi do optymalizacji i podniesienia współczynnika konwersji, gdyż w dużej mierze zależeć on będzie od branży, rodzaju celu, jakości strony internetowej czy sezonowości, a także wielu innych zmiennych.